φενεος

Ιησούς Σινά

Εγώ πατήρ, εγώ αδελφός, εγώ νυμφίος, εγώ οικία, εγώ τροφεύς, εγώ ιμάτιον, εγώ ρίζα, εγώ θεμέλιος, παν όπερ αν θέλεις εγώ. Μηδενός εν χρεία καταστείς. Εγώ δουλεύσω.

Ήλθον γαρ διακονήσαι, ου διακονηθήναι. Εγώ και φίλος και ξένος και κεφαλή και αδελφός και αδελφή και μήτηρ. Πάντα εγώ.

Μόνον οικείως έχε προς εμέ. Εγώ πένης δια σέ και αλήτης δια σέ, επι σταυρού δια σέ, άνω υπέρ σου εντυγχάνω τω Πατρί κάτω υπέρ σου πρεσβευτής παραγέγονα παρά του Πατρός.

Πάντα μοι σύ και αδελφός και συγκληρονόμος και φίλος και μέλος.

Τι πλέον θέλεις;

Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος

Ψηγματα all

Παρασκευή 27 Μαΐου 2022

Παιδική λογοτεχνία. Σμύρνη μου παραμυθένια

 

 

 

 


 

 

Έζησα κοντά σε Μικρασιάτισσα γιαγιά. Κοντά της έμαθα πολλές και όμορφες συνήθειες απ’ την ευλογημένη ζωή της και ζεστάθηκα απ’ τα όλο νόημα παραμύθια που μου έλεγε. Μεγαλώνοντας τα κατέγραψα και τα παραδίδω στις επόμενες γενιές παιδιών για να ευφρανθούν κι αυτά.

Αυτά τα παραμύθια είναι ένας κρυμμένος θησαυρός

τ’ οποία η γιαγιά μου τ’ άκουγε απ’ τη γιαγιά της εκεί στα αγιασμένα χώματα της Σμύρνης. Έτσι μετά την μικρασιατική καταστροφή τα μετέφερε σε μας. Είναι απλά, λιτά, προσιτά και πλούσια από αισθήματα και συναισθήματα βγαλμένα απ’ την ίδια την ευλογημένη ζωή που ζούσαν, Εκεί στη Μ. Ασία.

Υ.Γ Ένα μικρο απόσπασμα από το βιβλίο που κάποιος μας δώρισε και είπα να το μοιραστώ μαζί σας…

 

 

Εκδόσεις ΕΑΡ

 

 

Σάββατο 5 Μαρτίου 2022

Τα κλειδιά του εμπνευσμένου Δάσκαλου

 


Ανατρέχοντας στις σελίδες του blog που χρόνια τώρα υπάρχει στο διαδίκτυο κάποια στιγμή «έπεσα» σε ένα παλιό του άρθρο που επιγραφόταν «Σχολείο και ο εμπνευσμένος δάσκαλος».

Έλεγε λοιπόν αυτό το μικρό άρθρο…

«Ποιος θα εμπνεύσει την κοινωνία, ποιος θα εμπνεύσει τον Δάσκαλο, ιδιαίτερα τον Δάσκαλο του Δημοτικού που παίρνει ένα παιδάκι  τυφλό στη γνώση και του ανοίγει τον δρόμο στα γράμματα;

‘Βουτάει’ το το παιδί ο Δάσκαλος μέσα  από την αγκαλιά της μάνας του, το καθίζει υπομονετικά στο θρανίο και εκεί γύρω στα Χριστούγεννα σαν ‘δώρο’ των κόπων του προσωπικό, ακούει το ‘βουβό και αόμματο’ παιδί στη γνώση να συλλαβίζει την πρώτη λέξη…

-Να ένα τόπι, να ένα μήλο.

Συγκλονιστικό σαν θαύμα. Η γλώσσα λύθηκε. Η έκρηξη στην ψυχή του παιδιού έγινε!

Ένα νέο παιδάκι μετέχει πλέον στη γνώση.

Απ’ εκεί και πέρα με την βοήθεια άλλων   δασκάλων και ιδιαίτερα  οι προσπάθειες του ίδιου του παιδιού  θα το οδηγήσουν στα υψηλότερα μονοπάτια της γνώσης.

Η πόρτα της γνώσης όμως άνοιξε! Δεν ξανακλείνει πλέον αυτό το μονοπάτι.

Ο Δάσκαλος την άνοιξε, έχοντας βοηθό, την πίστη στην οικογένεια, στην πατρίδα, στο σχολειό και πάνω απ’ όλα στο Θεό. 

Να τα κλειδιά του εμπνευσμένου Δάσκαλου.»

Τότε σκέφτηκα να φιλοξενήσω στις σελίδες του Blog μια συνέντευξη με μια δασκάλα. Έψαξα στο διαδίκτυο και βρήκα μια δασκάλα αλλά και συγγραφέα πολλών βιβλίων. Διάβασα μερικά, μου άρεσε πολύ το γράψιμό της, ο λόγος της απλός και λιτός, αλλά πολύ βαθύς και περιεκτικός  και ενθουσιάστηκα!

Έτσι αποφάσισα να της ζητήσω μια συνέντευξη και με χαρά με δέχτηκε.

Όλα τα καλά τα μοιράζομαι μαζί σας, έτσι σκέφτηκα  να μοιραστούμε και αυτή την συνέντευξη.

Αδαμαντία Αλατάρη λέγεται η δασκάλα, η συγγραφέας, η πολύτεκνη μητέρα που μας χάρισε τις πιο κάτω όμορφες σκέψεις της που ακολουθούν…

********************

Ψ.Ο  Αγαπητή κ. Αδαμαντία ,υπάρχουν σήμερα εμπνευσμένοι δάσκαλοι. Αν ,ναι πώς είναι ένας εμπνευσμένος δάσκαλος;

Αδ.Α Αγαπητά Ψήγματα Ορθοδοξίας ,ευχαριστώ πολύ γι’αυτό το κάλεσμα στο blog σας που πραγματικά προσφέρει στην ψυχή μας χρυσάφι… Με ρωτάτε αν υπάρχουν σήμερα εμπνευσμένοι δάσκαλοι .Και βέβαια υπάρχουν, αλίμονο αν σβήσει η σπίθα που κρύβεται μέσα στην κοινωνία. Στην κοινωνία που σήμερα ακροβατεί μεταξύ του κακού στοιχείου που πληθαίνει συνεχώς και του καλού που δυστυχώς μειώνεται,  δάσκαλος καλείται να γίνει ο στυλοβάτης που   ακούραστα εκτός από γνώσεις ,θα μοιράσει ήθος ,γαλήνη , αγάπη και έμπνευση ώστε το κάθε παιδί να ανακαλύψει τα ταλέντα του .

Εμπνευσμένος δάσκαλος σημαίνει να δίνεις νόημα στο σημερινό κενό του μαθητή με το παράδειγμά σου , να διαπαιδαγωγείς καλλιεργώντας μία στάση ζωής δείχνοντας εσύ σαν φωτεινό αστέρι τον τόπο της αρετής στον κόσμο παρέχοντας εφόδια που οδηγούν σε πνευματικά μονοπάτια ελευθερίας .

Η έμπνευση είναι προσωπικό στοιχείο ενός καλλιεργημένου χαρακτήρα με πνευματικά στοιχεία που μαθαίνεται ,αλλά περισσότερο ξεχειλίζει από το ταλέντο και την προσωπική προσπάθεια του καθενός μας.

Απλά πράγματα ,αν αγαπάς τη δουλειά σου ,αν αγαπάς τον άνθρωπο ,δηλ. τον μαθητή  τότε ενθουσιάζεσαι ,νιώθεις ένα σκίρτημα διαφορετικό που προσφέρει  ζωντάνια και χαρά  που αυτή μεταδίδεται από ψυχή σε ψυχή ,από παιδί σε παιδί . Ο δάσκαλος ό,τι έχει θα δώσει ,αν δεν έχει δε θα δώσει.

Αν η ζωή του δασκάλου είναι γεμάτη Χριστό τότε συνέχεια θα δίνει με όραμα και μεράκι και θα κάνει μαθητές ευτυχισμένους και όχι μόνο.

Έλεγε ο άγιος Πορφύριος  σε έναν δάσκαλο:  «Πριν  μπεις στην τάξη να σταθείς δύο λεπτά έξω από την πόρτα και σαν τον ιερέα που «παίρνει καιρό» να παρακαλέσεις τον Χριστό να σε δυναμώσει για να βοηθήσεις το κάθε παιδάκι που έχει την ανάγκη σου. Να πεις την ευχούλα μερικές φορές και έπειτα να αρχίσεις το έργο σου» .

Τον εμπνευσμένο δάσκαλο  τον έχουμε ανάγκη. Ειδικά σήμερα που κάποιοι προσπαθούν να ξεριζώσουν την Πίστη και την Πατρίδα από το λεξιλόγιο των Ελλήνων, ο εμπνευσμένος δάσκαλος έχει χρέος να ανάψει τη σπίθα για να φουντώσει και να μεταφέρει αξίες , να μεταφέρει φιλία ,στοργή ,σεβασμό ,εμπιστοσύνη. Τα παιδιά, έχουν ανάγκη από ελπίδα , αλήθεια ,από υπομονή και αγάπη.

Στη δύσκολη εποχή που ζούμε ο εμπνευσμένος δάσκαλος είναι το αντίδοτο που ενεργεί καταλυτικά .

Ψ.Ο  Η κοινωνία  ή η πολιτεία προσφέρει κάτι σε αυτούς τους ξεχωριστούς ,θα λέγαμε δασκάλους ;

Αδ.Α  Η πολιτεία δεν προσφέρει τίποτα .Η κοινωνία καταλαβαίνει πιο πολύ ,αισθάνεται ποιος ΄΄δίνει ΄΄ και ποιος ΄΄δίνεται ΄΄ .

Μακάρι η κοινωνία να δίνει το ΄΄ευχαριστώ ΄΄ της και να στέκεται δίπλα  στον δάσκαλο που ΄΄δίνεται΄΄ , γιατί δυστυχώς σήμερα υπάρχουν κάποιοι γονείς που μάλλον ζηλεύουν το επάγγελμα του δασκάλου ή φοβούνται μην ακούσουν κάποια΄΄ κουβέντα΄΄ για το καμάρι τους  και στέκονται με το πιστόλι έτοιμο να τον πυροβολήσουν .

Ας μην γελιόμαστε το παιδί μας είναι ο καθρέφτης μας . Κι εμείς σαν γονείς ,πολλές φορές όταν μας πουν καλά λόγια γι’αυτό ΄΄ φουσκώνουμε ΄΄,ακόμα κι αν είναι ψεύτικα. Αντίθετα αν μας πουν κάτι άσχημο που είναι όμως αληθινό ,μας ενοχλεί και εναντιωνόμαστε στον εκπαιδευτικό που μπορεί τόσο πολύ να βοηθήσει σαν ειδικός .

Ψ.Ο  Τι θα προτείνατε στους νέους γονείς όσον αφορά τη συμπεριφορά τους προς τον δάσκαλο;

Αδ.Α  Οι γονείς να σταθούν πλάι στον δάσκαλο και να αγωνιστούν παράλληλα, ώστε να χτιστεί ένας δυνατός χαρακτήρας στο παιδί τους . Γονιός και δάσκαλος δεν είναι αντίπαλοι, γιατί έχουν αναλάβει να διαφυλάξουν ψυχές και σώματα .

Αν και οι δύο μεριές θέλουν να παραδώσουν στην κοινωνία ευτυχισμένα παιδιά πρέπει να συνεργαστούν με αγάπη για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της ζωής .

Ψ.Ο  Πώς μπορεί ένας γονιός ή ένας δάσκαλος ή ένας συγγραφέας  να βοηθήσει τα παιδιά να αγαπήσουν τα βιβλία;

Αδ.Α Για να αγαπήσει το παιδί το καλό  βιβλίο είναι τέχνη τεχνών , δεν είναι όμως δύσκολο .Το καλό βιβλίο πρέπει να το διακρίνουμε ανάμεσα σε πολλά…. Με ένα καλό βιβλίο  την ημέρα την κατάθλιψη και την κακία την κάνεις πέρα. Γιατί έτσι ανοίγεις ένα παράθυρο  και παίρνεις οξυγόνο και παίρνεις  Ουρανό.

Αν ο γονιός διαβάζει θα διαβάζει και το παιδί του. Οι επισκέψεις σε βιβλιοπωλεία και εκθέσεις βιβλίων πρέπει να πραγματοποιούνται συχνά .

 Ο γονιός , ο δάσκαλος , ο συγγραφέας  ο καθένας από το δικό του μετερίζι να αγωνιστεί για παιδιά χαρούμενα , για παιδιά με αξίες ,για αγωνιζόμενα παιδιά και μέσω ενός εκλεκτού βιβλίου ή περιοδικού.

Αν ο δάσκαλος αγαπά το διάβασμα θα το αγαπήσουν και οι μαθητές του.

Να μερικές φράσεις που θα μπορούσε να χρησιμοποιεί ο δάσκαλος στην καθημερινότητα στην τάξη.

  • Παιδιά ξέρετε ποιο βιβλίο άρχισα να διαβάζω αυτές τις μέρες ;
  •  Θέλετε να φέρετε από ένα βιβλίο να φτιάξουμε δανειστική βιβλιοθήκη , θα ανταλλάσσουμε βιβλία μεταξύ μας θα τα διαβάζουμε , θα γράφουμε μια περίληψη και θα την παρουσιάζουμε στους συμμαθητές μας  . Όποιος διαβάσει τα περισσότερα θα πάρει δώρο ένα βιβλίο.
  • Μέσα στην τάξη όταν έχουμε ελεύθερο χρόνο θα διαβάζουμε λίγο λίγο ένα καλό βιβλίο έστω μια φορά την εβδομάδα.
  • Θα επισκεφτούμε μία τοπική βιβλιοθήκη ,
  • Αυτές τις μέρες θα καλέσουμε και έναν συγγραφέα .Ένας συγγραφέας μπορεί να μεταδώσει  πολιτισμό!

Τα βιβλία μιλάνε , έχουν φωνή ,αρκεί να αφουγκραστούμε αυτό που μας λένε . Οι ταξιδιάρικες γραφές  θα μας οδηγήσουν …Όλοι έχουμε ευθύνη μπροστά στην παιδική , ευαίσθητη  ηλικία . Είναι στο χέρι μας να στρέψουμε την προσοχή  των παιδιών μακριά από την άσχημη πλευρά του διαδικτύου στο ατέλειωτο ταξίδι ενός καλού βιβλίου .

Ψ.Ο  Μιλήστε μας για τα βιβλία σας. Πείτε μας κάποιους τίτλους που αγαπάτε ιδιαίτερα.

Αδ.Α  Όλα τα βιβλία μου είναι αγαπημένα . Ένας δημιουργός δεν μπορεί να τα ξεχωρίσει ,επειδή όλα έχουν βγει από την ψυχή του . Έχουν γραφεί με ΄΄πόνο΄΄ και χαρά  στο χαρτί ..

Θα αναφέρω μερικά:

  1. Τα βήματά μου στους Αγίους Τόπους ( Εκδόσεις Αθως)
  2.  Η γιαγιά μου …η Μ . Ασία (Εκδόσεις Σαΐτη ) 
  3.  Άγιοι Τόποι ,εκεί που ο Ουρανός χαμηλώνει  (Εκδόσεις Σαΐτη ) 
  4. Στο Αγιον Όρος προσκυνητής ή επισκέπτης (Εκδόσεις Ελληνοεκδοτική ) 
  5.  Με μια βαλίτσα όνειρα  (Εκδόσεις Νάμα ) 
  6. Καλοκαιρινή Συντροφιά (Εκδόσεις Εαρ ) 

Υ.Γ Ευχαριστούμε θερμά για την όμορφη συνέντευξη, για τα ωραία βιώματα αλλά και για τα διδακτικά μηνύματα που αντλούν και που μεταλαμπαδεύουν στην κοινωνία οι εμπνευσμένοι άνθρωποι, οι εμπνευσμένοι δάσκαλοι, οι εμπνευσμένοι συγγραφείς, οι εμπνευσμένοι γονείς έχοντας βοηθό, την πίστη στην οικογένεια, στην πατρίδα, στο σχολειό και πάνω απ’ όλα στο Θεό! 

Από τα Ψήγματα Ορθοδοξίας

Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2022

Επισκέψεις της χάριτος του Θεού! Όσιος Εφραίμ ο Κατουνακιώτης!

 


Η προσευχή

»Οι συμβουλές του για την προσευχή ήταν πολύ πρακτικές. Έλεγε: Θα ορίσεις μια συγκεκριμένη ώρα που θα έχεις ησυχία, και θα κάνεις προσευχή λέγοντας το: «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με» αργά και παρακαλεστικά, «κλαψιάρικα» χωρίς να κρατάς κομποσκοίνι. 

Πριν ξεκινήσεις όμως θα κάνεις μια προεργασία. Θα διαβάσεις λίγο από το Ευαγγέλιο, από το Γεροντικό και τα άλλα πατερικά βιβλία. Θα σκεφτείς λίγο τη ζωή σου, τις ευεργεσίες του Θεού και έτσι η ψυχή θα μεταφερθεί στον πνευματικό χώρο…

Πολύ βοηθάει εδώ η αυτοσχέδια προσευχή. Και έτσι, χωρίς να μετράς κόμπους με το κομποσκοίνι, θα προσεύχεσαι ορισμένη ώρα με το ρολόι. Αυτή η προσευχή με το πρόγραμμα που είπαμε, θα ζωογονήσει και θα δυναμώσει την ψυχή με τρόπο μυστικό, όπως ένα φυτό που κάθε μέρα το ποτίζουμε με λίγο νερό και αυτό μεγαλώνει χωρίς να γνωρίζουμε πώς.»

Τα στάδια της προσευχής

»Μερικές φορές μιλούσε για τα στάδια της προσευχής: Στην αρχή ο άνθρωπος λέει ολόκληρη την ευχή, αργά και παρακαλεστικά: «Κύριε, Ιησού Χριστέ, ελέησόν με». Όταν προχωρήσει η Χάρη, ανεβαίνει ένα σκαλοπάτι και μπορεί να πει μόνον: «Κύριε, Ιησού, Χριστέ». 

Μετά ανεβαίνει άλλο σκαλοπάτι, και λέει: «Κύριε, Ιησού». Μετά λέει μόνον: «Ιησού μου» και μπορεί να φθάσει ο άνθρωπος στο σημείο που σταματάει η προσευχή με λόγια και τότε είναι μέσα στην Χάρη του Θεού.

«Αρπάζεται» ο νους και βλέπει και ζει ουράνια πράγματα. Αυτές οι επισκέψεις της Χάριτος, σ’ αυτήν την ένταση, μπορούν να συμβούν χωρίς να το περιμένει ο άνθρωπος, όποτε θελήσει ο Θεός…»

Με επισκέφθηκε η Χάρη του Θεού

»Μια φορά, έλεγε, ήμουνα στον κήπο του κελιού και έσκαβα. Για μια στιγμή, σταμάτησα να ξεκουραστώ. Τότε με επισκέφθηκε η Χάρη του Θεού τόσο δυνατά που, για τον φόβο της πλάνης προσπαθούσα μέχρι κάποιο σημείο, να ελέγξω τον εαυτό μου. Επειδή η Χάρη αυξανόταν συνεχώς, παραιτήθηκα από την προσπάθεια λέγοντας: «Αν πλανήθηκα, πλανήθηκα. Άσ’ το και όπου πάει», είπα στον εαυτό μου.

Τότε ο νους μου ένιωσα ότι βγήκε από το σώμα μου και ανέβαινε, ανέβαινε σε τέτοιο νοητό ύψος, μέχρι που έφτασε σε έναν χώρο, όπου υπήρχε «ειρήνη» και γλυκύτατο φως και η ψυχή μου έγινε και αυτή φως! Πόσο κράτησε αυτή η κατάσταση, δεν γνωρίζω. Όταν «συνεστάλη» η Χάρη, σιγά σιγά, ένιωσα να κατεβαίνω και είδα το σώμα μου στον κήπο όρθιο ακουμπισμένο στην περίφραξη…»

Είδα όλη την κτίση!

»Άλλη φορά έλεγε: Την ώρα που κάναμε τον Εσπερινό στο εκκλησάκι μας, μόλις άρχισε ένας από τους πατέρες να διαβάζει τον Προοιμιακό Ψαλμό, «Εὐλόγει, ἡ ψυχή μου, τὸν Κύριον…», «έφυγε» η ψυχή μου από το σώμα μου και είδα όλη την κτίση! Τα φυτά, τα ζώα, τα βουνά, οι πέτρες, τα βράχια, η θάλασσα, κάθε ζωντανό πλάσμα μέσα της, μέχρι τα βάθη της, όλα υμνούσαν το Θεό. Όταν τελείωσε αυτή η «όραση» είδα ότι βρισκόμουν στο στασίδι μου και μόλις είχε τελειώσει ο Προοιμιακός. Τόση ήταν η διάρκεια αυτής της «θεωρίας»…

Κάποτε, την ώρα του Εσπερινού, στο: «Κατευθυνθήτω ἡ προσευχή μου ὡς θυμίαμα ἐνώπιόν σου…» κοιτώντας προς το τέμπλο είδα να ανεβαίνει καπνός θυμιάματος μπροστά στην εικόνα του Τιμίου Προδρόμου. Νόμισα ότι υπήρχε από κάτω κάποιο θυμιατήρι. Κοίταξα, αλλά δεν υπήρχε. Ο καπνός του θυμιάματος σιγά σιγά χάθηκε. Μετά τον Εσπερινό είπα στον Γέροντα: Είδα αυτό και αυτό. Και ο Γέροντας μου απάντησε: Ήταν, παιδί μου, η προσευχή που ανεβαίνει ως θυμίαμα…

Τότε τον ρώτησα: Πώς εγώ Γέροντα, αμαρτωλός άνθρωπος, βλέπω τέτοια πράγματα; Και μου λέει: Ναι, παιδί μου, είσαι αμαρτωλός αλλά είσαι εν μετανοία…»

Ἔλαμψε τό πρόσωπό του ὅπως ὁ ἥλιος

»Μια άλλη φορά, σε μια Θεία Λειτουργία ο Γέροντας έμεινε στο κελί του περιμένοντας τον ιερέα να κατέβει, για να τον κοινωνήσει. Εγώ, επειδή ήθελα να κοινωνήσω, σκέφτηκα: Ας κατέβω να πάρω την ευχή του Γέροντα. Μπαίνοντας μες το κελί του είδα το Γέροντα να έχει πρόσωπο δωδεκαετούς παιδιού. Τα μαλλιά του και τα γένια του ήταν άσπρα. Το πρόσωπό του παιδικό. Έλαμπε μέσα στο φως!

Εγώ τα ’χασα και μόλις που μπόρεσα και του είπα: Γέροντα, ήρθα να πάρω την ευχή σας, αν είναι ευλογημένο, να κοινωνήσω. Συγγνώμη που σας ενόχλησα. Τότε μου απάντησε ζωηρά και χαρούμενα: Ευλογημένο! Eυλογημένο να κοινωνήσεις! 

Ούτε κατάλαβα πώς βγήκα από το κελί του, πώς ανέβηκα τη σκάλα για την Εκκλησία, πώς μπήκα μέσα και κοινώνησα στη Θεία Λειτουργία! Βρισκόμουν σ’ έναν άλλο κόσμο. Όταν αργότερα ξαναείδα τον Γέροντα, το πρόσωπό του ήταν το κανονικό…»

«Αναμνήσεις από τον όσιο Εφραίμ τον Κατουνακιώτη»

Του Νικόλαου Μπαλδιμτσή, Ιατρού

πηγή

pneumatoskoinwnia

Σάββατο 26 Φεβρουαρίου 2022

Σχολείο και ο εμπνευσμένος δάσκαλος

 


Ποιος θα εμπνεύσει την κοινωνία, ποιος θα εμπνεύσει τον Δάσκαλο, ιδιαίτερα τον Δάσκαλο του Δημοτικού που παίρνει ένα παιδάκι  τυφλό στη γνώση και του ανοίγει τον δρόμο στα γράμματα;

«Βουτάει» το το παιδί ο Δάσκαλος μέσα  από την αγκαλιά της μάνας του, το καθίζει υπομονετικά στο θρανίο και εκεί γύρω στα Χριστούγεννα σαν «δώρο των κόπων του προσωπικό, ακούει το ¨βουβό και αόμματο¨ παιδί στη γνώση να συλλαβίζει την πρώτη λέξη…

-Να ένα τόπι, να ένα μήλο.

 


 


Συγκλονιστικό σαν θαύμα. Η γλώσσα λύθηκε. Η έκρηξη στην ψυχή του παιδιού έγινε!

Ένα νέο παιδάκι μετέχει πλέον στη γνώση.

Απ’ εκεί και πέρα με την βοήθεια άλλων   δασκάλων και ιδιαίτερα  οι προσπάθειες του ίδιου του παιδιού  θα το οδηγήσουν στα υψηλότερα μονοπάτια της γνώσης.

Η πόρτα της γνώσης όμως άνοιξε! Δεν ξανακλείνει πλέον αυτό το μονοπάτι.

 

Ο Δάσκαλος την άνοιξε, έχοντας βοηθό, την πίστη στην οικογένεια, στην πατρίδα, στο σχολειό και πάνω απ’ όλα στο Θεό. 





Να! τα κλειδιά του εμπνευσμένου Δάσκαλου.

 

x.

Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2022

Μακρίνα Βασσοπούλου, η Αγία γερόντισσα της Πορταριάς!

 


Τοτε στήν Κατοχή, στήν πείνα, πήγα σ’ ένα παρεκκλήσι νά άνάψω τό καντηλάκι.

Καί εκεί λοιπόν, απ’ έξω από τόν φράχτη είχε συκιές.

Καί παρακάλεσα:

«βοήθησε, Χριστέ μου, νά κόψω ένα συκάκι, μόνο ενα συκάκι».

Ή πείνα νά σέ δουλεύη, νά σέ θερίζη.

Καί πήγα καί έκοψα ένα συκαλάκι καί τό έφαγα νά δυναμώσω καί αμέσως ένοιωσα τύψεις, γιατί νά κόψω τό σύκο αυτό. Πήγα λοιπόν στον πνευματικό καί εξομολογήθηκα:

«έκοψα ένα σύκο’ αλλά ή πείνα τόσο πολύ μ’ ανάγκασε».

Καί μου απάντησε:

«όταν θά γίνης σε καλή κατάσταση θά πάρης τρεις οκάδες σύκα καί θά τά μοιράσης γι’ αύτό πού έκλεψες».

Ξεκινήσαμε μια μέρα τρία κορίτσια νά πάμε στήν Ζαγορά, στο πίσω μέρος τού άνατολικοΰ Πηλίου,γιατί γνώριζα κάποια οικογένεια εκεί πέρα καί σκέφτηκα: «ας πάω, μήπως μου δώση λίγο ψωμάκι καί λίγο λαδάκι». Μόλις φθάσαμε εκεί πέρα καί με είδαν, άρχισαν νά κλαίνε. «Πάει τό Μαρικάκι, θά πεθάνη».

Ημουν σκελετός καί είχε βγή χνούδι στο πρόσωπό μου άπό τήν άδυναμία.

Αύτοί λοιπόν οι καημένοι μάζεψαν πατάτες άπό ’δώ καί άπό ’κεΐ, μάζεψαν λίγο λαδάκι καί μου τά ετοίμασαν.

Τό βράδυ έκοψαν γιά νά φάμε ζυμωτό ψωμί καί έφαγα ένα καρβέλι.

Πώς τοφαγα;

Που πήγε;

«Φάγε», μου έλεγαν.

Μου έδιναν πατάτες βραστές, άπό όλα…, όλα τάτρωγα. Δεν χόρταινα.

Μου έδωσαν καί πατάτες μαζί μου’ πώς νά τις σηκώσω;

Σηκώνονται δεκαοκτώ οκάδες πατάτες καί ένα τενεκεδάκι λάδι;

Τελικά μου τις άνέβασαν στον άνήφορο τά παιδιά μέ τά ζώα.

Στο δρόμο είχαν φυλάκια οι Ιταλοί καί πήρε καί νύχτωνε. Ήταν περίπου δώδεκα μέ μία ή ώρα μετά τά μεσάνυχτα.

Που νά πάω μέ τό τόσο βάρος;

Μόλις έβλεπα τούς Ιταλούς, φοβόμουνα. Άκουμπούσαμε μέ τά άλλα κορίτσια στά βραχάκια

καί καθόμασταν εκεί πέρα καί κλαίγαμε καί λέγαμε:

«Τείχος εί τών Παρθένων, Θεοτόκε Παρθένε».

Μάς έβλεπαν πού προσευχόμασταν καί παρακαλούσαμε καί μάς σήκωναν για λίγο τό βάρος πού είχαμε, για νά μπορέσουμε νά προχωρήσουμε.

Μετά άπό έξι ώρες δρόμο έφτασα τό πρωί στο σπίτι μέ τις πατάτες στον ώμο και αισθανόμουν σάν ετοιμοθάνατη άπό την έξάντλησι καί τήν άδυναμία.

Αμέσως έπεσα κάτω λιπόθυμη, γιατί δέν είχα άλλη άντοχή. Τότε οί γείτονες μου πήραν τις πατάτες καί τό λάδι καί δέν μου άφησαν τίποτε.

Μετά άπό αυτό τό περιστατικό, εκείνες τις ή μέρες μ’ έπιασε ένας πόνος στο πλευρό τόσο δυνατός, δέν μπορούσα νά άναπνεύσω.

Δέν φορούσαμε φανέλλες τότε.

Εκανα τόσο δρόμο μέ τις πατάτες στήν πλάτη καί φαίνεται κρύωσα.

Σκέφτηκα ότι άσχημα τήν είχα. που νά έβρισκα γιατρό;

Ή γειτονιά έρημη, λίγα πρόσωπα, όλοι είχαν φύγει.

Που νά απευθυνόμουν;

Τελικά μου συνέστησαν κάποιον καί πήγα σιγά-σιγά, μέ ακροάστηκε καί διέγνωσε: «Έχεις πλευρίτιδα καί πρέπει νά βρής πίτουρα νά βάλης».

Του άπάντησα: που νά βρω; Δέν μπορώ», καί έφυγα.

Έπέστρεψα στο σπίτι λέγοντας:

«Θά καθίσω, Παναγία μου, μέσα στο δωμάτιο καί ό,τι είναι ευλογημένο. Θές νά μέ πάρης;

Πάρε με. Δέν θέλεις;

Όπως Έσύ θέλεις».

Κάθησα μόνη μου στά σκοτεινά, χωρίς καντήλι, χωρίς τίποτε. Είχε σκοτεινιάσει καί όπως ήμουν ξαπλωμένη, κουκουλωμένη, είδα νά έρχεται μία μοναχούλα μέ τό σχηματάκι της.

Μέ πλησίασε καί μου είπε:

«Δέν μπορείς;».

Τό δωμάτιο έλαμψε, πλημμύρισε φως.

«Ναί, δέν μπορώ».

Αρχισα τά παράπονά μου:

«Νά, πήγα στήν Ζαγορά…, καί τώρα δέν έχω τίποτε, ούτε καντηλακι έχω,τίποτε δέν έχω καί είπα θά καθίσω εδώ και άς πεθάνω.

Ποιος θά μου άνοιξη την πόρτα; Δέν έχω κανένα».

Καί έκείνη με παρηγόρησε

«Μη στενοχωριέσαι, θά γίνης καλά, έγώ θά σέ κάνω καλά». Καί ούτε νά άναρωτηθώ ποιά είναι, νά την ρωτήσω.

Πήρε λοιπόν ένα μικρό παπλωματάκι πού είχα καί μου τό- βαλε όπως κάνεις τό χωνί.

Έτσι άκριβώς.

Μου σταύρωσε τό πλευρό μου καί μου είπε: «Άντε, δέν έχεις τίποτε, θά γίνης καλά».

Αμέσως μου πέρασε τό πλευρό μου καί έλαβα μέσα μου ένα ουράνιο χορτασμό.

Καί ενώ είχα πείνα, έξάντλησι -που νά βρή κανείς φαγητό; Που νά βρή;-.

Τίποτε, χόρτασα, σάν νά είχα σφάξει ένα ζώο μπροστά μου καί τοψησα καί τόφαγα.

Τέτοιο χορτασμό αισθανόμουν.

Καί όταν έφυγε, άρχισα νά αναρωτιέμαι ποιά νά ήταν.

Καί μέ πληροφόρησε μία φωνή: «ή αγία Παρασκευή».

Τό πρωί πήγα στό γιατρό.

Μόλις μέ είδε, άπόρησε καί είπε: «Τί ήρθες;»

«Νά μέ άκροαστήτε λιγάκι».

Μέ εξέτασε καί διαπίστωσε:

«Δέν έχεις τίποτε, τί έγινε;».

Του είπα αύτό καί αύτό. «Έπέτρεψε ό Θεός, παιδί μου, λόγω τής πείνας καί τής άνέχειας νά σέ κάνει ή Αγία καλά».

Καί γι’ αύτό από νέα αγαπούσα τήν άγια Παρασκευή.

Είναι τής πείνας αύτά, τής Κατοχής.

Δέν είχα κανένα δικό μου άνθρωπο, καί τον άδελφό μου τον είχα χαμένο.

Εννέα χρονών έφυγε καί πήγε στον θείο μας στον Λαγκαδά. Τί νά έκανα λοιπόν;

Μόνη μου μάζευα χόρτα καί μετά σιγά-σιγά τάπλενα καί τά πήγαινα πολλές φορές ώμά καί σ’ ένα κοριτσά κι πού ήταν άρρωστο-είχε φυματίωσι τό καημένο.

Καί στό ίδιο μέρος πού τά μάζευα, τήν άλλη μέρα άλλά και τήν ίδια μέρα κατά θαυμαστό τρόπο φύτρωναν άλλα.

Μ’ έβλεπε και έμενα αδύνατη ό π. Έφραίμ, ό παλιός μου ό πνευματικός καί μία ήμέρα μου είπε: «

Κοίταξε, παιδί μου, κοίταξε παιδάκι μου, όλους τούς θάψαμε. Κοίταξε, Μαρικάκι μου, χρυσό μου παιδί.

Αμα πας στον Χριστό καί έχης παρρησία, πολύ εΰχου καί γιά μένα τον άμαρτωλό». «

Ό,τι είναι θέλημα Θεού», έλεγα.

«Αμα θέλει νά μέ πάρη ό Χριστός, ας πεθάνω. Ό,τι είναι θέλημα Θεού».

Υστερα, λοιπόν, έκανε κήρυγμα καί είπε στό έκκλησίασμα: «Όσο θά έχετε ψωμί, άπό μία μπουκιά θά κόβετε καί θά ρίχνετε στό Μαρικάκι·

θ’ άνοιξη τό παράθυρο νά πετάτε τήν μπουκιά μέσα στό σπίτι, νά βρίσκη νά τρώη».

Τότε, λοιπόν, είχαν εξαφανίσει οι Ιταλοί τις γάτες καί άνοιγα τό παράθυρο καί έριχναν μπουκιές-μπουκιές μέσα, τις έπαιρνα, έτρωγα καί συνήλθα.

Έκανα ύπακοή.

Όταν συναντιόμασταν μετά τήν Θεία Λειτουργία μέ τις πνευματικές άδελφές, δέν μιλούσαμε.

Μάς έλεγε ό πνευματικός:

«Μή μιλάτε. Θά παίρνετε τό αντίδωρο καί θά πηγαίνετε στό σπίτι καί σ’ όλη τή διαδρομή θά λέτε τήν «ευχή».

Μόλις φθάνετε στό σπίτι, θά λέτε: “Δόξα σοι, ό Θεός ήμών, δόξα σοι”.

Καί μέτα στό σπίτι θά αίσθάνεσθε μεγάλη ευωδία, μεγάλη χάρι».

Καί χωρίς νά κοινωνούμε, μόνο τό αντίδωρο πού παίρναμε, πάλι αυτό λέγαμε, καί νομίζαμε ότι λιβάνιζαν εκείνη τήν ώρα.

Στον δρόμο πού βαδίζαμε, ευωδίαζε σάν κάποιος νά λιβάνισε.

Λέγαμε, τί ευωδέστατα λουλούδια είναι αυτά;

Καί δέν είχε τίποτε, ούτε περιβόλι ούτε τίποτε.

Ηταν, δηλαδή, πολλή ή Χάρις του Θεού.

Στήν εκκλησία ή «εύχή» δέν έφευγε καθόλου από τό στόμα και άδολεσχούσαμε μόνο στα ουράνια.

Ρωτούσαμε μεταξύ μας μόνο, «τί κάνετε».

Όλο τήν «εύχή» και στά ουράνια, όλο στά ουράνια.

Μια φορά, πήγαμε σ’ ένα παρεκκλησάκι.

Ηταν Δεκαπενταύγουστος και πρότεινα:

«δέν πάμε νά άνάψουμε τά καντηλάκια στον άγιο Νικόλαο καί νά φύγουμε;».

Όλες μαζί ξεκινήσαμε.

Ημασταν έπτά. Ξεκινήσαμε, λοιπόν, καί δέν πήραμε ούτε κουλούρι, μόνο μέ τό αντίδωρο. Μόλις φθάσαμε στούς πρόποδες, στο παρεκκλησάκι εκεί πέρα, είπα: «τί καλά νά είχαμε μία φετούλα ψωμάκι και ένα σύκο νά τρώγαμε!». Μπήκαμε στο παρεκκλησάκι, άνάψαμε τά καντηλάκια, ψάλαμε- πήγα καί εγώ μέσα στο Ιερό νά άνάψω τό καντηλάκι.

Πρόσεξα ένα δέμα πάνω στήν ‘Αγία Τράπεζα.

Τό πήρα στά χέρια μου καί βγαίνοντας είπα: «παιδιά, ό άγιος Νικόλαος μάς έστειλε κάτι- δέν ξέρω τί, τού αγίου Νικολάου δώρο είναι».

Πήγα λοιπόν νά τό ανοίξω, τί νά δω!

Όσες ήμασταν άπό ένα σύκο και άπό μία ζεστή φέτα ψωμί! Φρέσκο ψωμί, τής ώρας!

Μετά άπό ένάμισυ μήνα ξαναπήγαμε.

Έγώ επειδή είχα γλυκαθή, πήγα πάλι μέσα στο ιερό νά άνάψω τά καντηλάκια.

Και είδα τότε στον άκάνθινο στέφανο του Εσταυρωμένου νά τρέχουν σταλαγματιές.

Πώς τρέχουν τά δάκρυα, έτσι έτρεχαν και αύτές’ και άπ’ τήν πλευρά Του έτρεχε ύδωρ μεμειγμένο μέ αίμα.

Ηταν εκεί μία εικόνα τής Παναγίας πού είχε άπό μέσα και γύρω-γύρω βαμβάκι.

Πήρα λοιπόν τό βαμβάκι, πήγα πίσω άπό τήν ‘Αγία Τράπεζα και σκούπιζα τον Εσταυρωμένο. ’

Έγινε μούσκεμα τό βαμβάκι.

Κατ’ εύθεΐαν φύγαμε γιά τον Εσπερινό και είπαμε στον πνευματικό μας αυτό πού συνέβει.

Αμέσως μάς είπε: «παιδιά, πόλεμος θά γίνη»- και τό έκανε κήρυγμα στήν έκκλησία.

Μ’ αυτό τό βαμβάκι σταύρωσε όλο τον κόσμο πού παραβρέθηκε σ’ εκείνον τον Εσπερινό.

Και πράγματι έτσι έγινε, σέ λίγο καιρό κηρύχθηκε ό πόλεμος.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ. ΓΕΡΟΝΤΙΣΣΑ ΜΑΚΡΙΝΑ ΒΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ. ΛΟΓΙΑ ΚΑΡΔΙΑΣ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ελάτη



Ιερά Μονή Δοχειαρίου


Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου



Ιερά Μονή Οσίου Δαβίδ



Καρούλια. Αγιο Ορος



Προυσιώτισσα

Αγιο Ορος Ι.Μ Διονυσίου

Ψήγματα Ορθοδοξίας