Εγώ πατήρ, εγώ αδελφός, εγώ νυμφίος, εγώ οικία, εγώ τροφεύς, εγώ ιμάτιον, εγώ ρίζα, εγώ θεμέλιος, παν όπερ αν θέλεις εγώ. Μηδενός εν χρεία καταστείς. Εγώ δουλεύσω.
Ήλθον γαρ διακονήσαι, ου διακονηθήναι. Εγώ και φίλος και ξένος και κεφαλή και αδελφός και αδελφή και μήτηρ. Πάντα εγώ.
Μόνον οικείως έχε προς εμέ. Εγώ πένης δια σέ και αλήτης δια σέ, επι σταυρού δια σέ, άνω υπέρ σου εντυγχάνω τω Πατρί κάτω υπέρ σου πρεσβευτής παραγέγονα παρά του Πατρός.
Πάντα μοι σύ και αδελφός και συγκληρονόμος και φίλος και μέλος.
Τι πλέον θέλεις;
Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Ετικέτες 1
Ετικέτες 2
Ετικέτες 3
Σάββατο 17 Μαΐου 2014
Σκόρπισε,λοιπόν,για να μη ζημιωθείς
Όταν είπε· «Κάνετε φίλους για τον εαυτό σας», δε σταμάτησε μέχρις εδώ, αλλά πρόσθεσε· «από τον άδικο μαμμωνά» (Λουκ. 16,9), για να είναι δικό σου το κατόρθωμα. Και εδώ δεν εννοεί τίποτε άλλο, παρά την ελεημοσύνη.
Το περίεργο είναι ότι δεν ομιλεί καθαρά για την περίπτωση, που δεν θα αδικήσουμε. Διότι λέει περίπου τα εξής: Απέκτησες άδικα κέρδη; Ξόδεψέ τα καλά. Συγκέντρωσες χρήματα από αδικίες; Σκόρπισέ τα δίκαια.
Τί αρετή, όμως, είναι αυτή, να δίνεις από τα άδικα κέρδη; Ο Θεός, που είναι φιλάνθρωπος, φθάνει και σε αυτό το σημείο της επιεικείας ακόμη. Κι αν κάνουμε έτσι, μας υπόσχεται πολλά αγαθά. Αλλ' εμείς έχουμε σκληρυνθεί τόσο πολύ, ώστε να μην ελεούμε, ούτε και από τα άδικα κέρδη μας, αλλά ενώ αρπάζουμε πάρα πολλά, νομίζουμε ότι τα ξοφλήσαμε όλα, αν δώσουμε ένα μικρό μέρος.
Δεν άκουσες τον Παύλο, που λέει· «Αυτός που σπέρνει με φειδώ, με φειδώ και θα θερίσει;» (Β΄ Κορ. 9,6). Γιατί, λοιπόν, λυπάσαι να δώσεις; Μήπως είναι έξοδο; Μήπως είναι δαπάνη; Εισόδημα είναι και κερδοσκοπική ενέργεια. Και όπου έχουμε κερδοσκοπικές ενέργειες, εκεί έχουμε και περισσεύματα. Όπου έχουμε σπορά, εκεί έχουμε και συγκομιδή.
Εσύ, αν πρόκειται να σπείρεις γόνιμο και παχύ χωράφι, που μπορεί να φιλοξενήσει πολύ σπόρο, θα διέθετες όσα είχες και θα δανειζόσουν και από άλλους, γιατί θα έκρινες σαν ζημία στη περίπτωση αυτή την οικονομία. Όταν, όμως, πρόκειται να σπείρεις τον ουρανό, που δεν επηρεάζεται από τις ανώμαλες καιρικές συνθήκες, και που είναι σίγουρο ότι θα σου επιστρέψει πολύ περισσότερα από όσα θα σπείρεις, διστάζεις και οπισθοχωρείς και δε σκέπτεσαι ότι μπορεί να ζημιωθείς με την οικονομία και να κερδίσεις με τη σπατάλη!
Σκόρπισε, λοιπόν, για να μη ζημιωθείς. Μη κάνεις οικονομία, για να κάνεις οικονομία. Δώσε, για να κρατήσεις. Ξόδεψε, για να κερδίσεις. Και αν χρειαστείς να τα φυλάξεις, μη τα φυλάξεις εσύ. Διότι θα τα χάσεις, οπωσδήποτε. Να τα εμπιστευθείς στο Θεό. Διότι από εκείνον δεν θα τα κλέψει κανένας. Μη τα διαχειρίζεσαι εσύ. Διότι δε γνωρίζεις να κερδίζεις.
Δάνεισέ τα σ' εκείνον, που δίνει τόκο μεγαλύτερο από το κεφάλαιο. Δάνεισέ τα εκεί, που δεν υπάρχει φθόνος, ούτε κατηγορία, ούτε σκευωρία, ούτε φόβος. Δάνεισέ τα σ' εκείνον, που δεν τα χρειάζεται και θα τα χρησιμοποιήσει για σένα. Σ' εκείνον, που τρέφει όλους και πεινά, για να μην πεινάσεις εσύ. Σ' εκείνον που ζητιανεύει, για να πλουτίσεις εσύ. Δάνεισέ τα σ' εκείνον, από όπου δεν μπορεί να οδηγηθείς στο θάνατο, αλλά θα κερδίσεις τη ζωή, αντί για το θάνατο. Διότι, οι τόκοι αυτών των χρημάτων, θα σου χαρίσουν τη βασιλεία των ουρανών, ενώ οι άλλοι θα έχουν ως αποτέλεσμα την αιώνια κόλαση. Οι δεύτεροι είναι αποτέλεσμα φιλαργυρίας, οι πρώτοι σωστής εκτιμήσεως των πραγμάτων. Οι δεύτεροι απανθρωπιάς, οι πρώτοι φιλανθρωπίας.
Ποιά δικαιολογία θα έχουμε, λοιπόν, αν αγωνιζόμαστε για εκείνα τα ανήθικα και τιποτένια και πρόσκαιρα και αίτια μεγάλης πυρκαγιάς για τον εαυτό μας, ενώ μπορούμε να κερδίσουμε περισσότερα και χωρίς κινδύνους και στον κατάλληλο καιρό και με πολλή ελευθερία και χωρίς επικρίσεις και φόβους και κινδύνους;
Αγ.Ιωάννης Χρυσόστομος
Παρασκευή 16 Μαΐου 2014
Η αγάπη προς την φύση...Αγιος Νεκτάριος
Ανέκαθεν
οι Άγιοί μας, γιατί και σήμερα υπάρχουν Άγιοι, αποτελούν τις ξεχωριστές
εκείνες μορφές που ελκύουν την Χάριν του Θεού και την εκπέμπουν σε
ολόκληρον την κτίσιν, αγιάζοντάς την. Ανάμεσά τους και ο Άγιος
Νεκτάριος, που η συμβολή του στο οικολογικό πρόβλημα - παρότι μας
ξενίζει στο άκουσμα - είναι, όπως και όλων των Αγίων, αυθεντική, γνήσια
και ολοκληρωμένη. Προβάλλει έναν νέον τρόπον ζωής, διαπνεόμενον από το
πνεύμα της μετανοίας, της αγάπης και της ασκήσεως.
Αν και δεν συνέγραψε ειδική μελέτη για το περιβάλλον μας αφήνει, κυριολεκτικά, έκθαμβους η φωτισμένη και σωστή βιοτή του απέναντι στο συγκεκριμένο θέμα. Ο Άγιος σε όλη του τη ζωή στάθηκε με σεβασμό μπροστά στο δημιούργημα του Θεού, την κτίσιν. Δεχόταν τα αγαθά της φύσεως ως δώρα του Θεού και τα χρησιμοποιούσε «μετά φόβου Θεού», αδελφικής αγάπης και ευχαριστίας. Φυσική συνέπεια του πνεύματος αυτού ήταν η δοξολογική, σωστή χρήσις της κτίσεως. Η οσιακή μορφή του εχαρακτηρίζετο από απόλυτον συμμετρίαν. Η ζωή του, άκρως ασκητική σ' όλες τις εκδηλώσεις της, περιοριζόταν στις απολύτως απαραίτητες ανάγκες. Η τροφή του λιτότατη. Η ενδυμασία του πτωχική και ευτελής, η σπατάλη και η πολυτέλεια άγνωστα σ' αυτόν. Πως, λοιπόν, ήταν δυνατόν ο χαριτωμένος αυτός άνθρωπος να διανοηθή να προξενήση το παραμικρό κακό στο ωραίο δημιούργημα του Θεού και πως ήταν δυνατόν να κάνη εγωιστικήν χρήσιν του κόσμου;
Τα περιστατικά της ζωής του που δείχνουν αυτήν την ευλογημένην στάσιν του είναι πάρα πολλά. Είναι γνωστή σε όλους η μεγάλη αγάπη που είχε για τα δέντρα και τα λουλούδια. Στην Ριζάρειο Σχολή, κατά την διάρκεια που την διηύθυνε, υπήρξε εισηγητής του μαθήματος της Γεωπονικής, καθώς μαρτυρείται στο βιβλίο Πρακτικών του Συμβουλίου της Σχολής, έτσι ώστε οι ιεροσπουδαστές, οι προερχόμενοι από την ύπαιθρο, να εκπαιδεύωνται καταλλήλως αποβαίνοντες χρήσιμοι στις πρακτικές εργασίες της ιδιαιτέρας πατρίδος τους. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των μαθητών της Σχολής της εποχής εκείνης, ο Άγιος Νεκτάριος περιποιείτο προσωπικώς τον κήπον της Σχολής. Λέγεται ότι κάθε πρωί, πριν την Ακολουθία του Όρθρου, ο Άγιος έσκαβε τον κήπο και εμπλουτίζοντάς τον με νέα λουλούδια και δέντρα και παρακολουθώντας την αύξησιν των ήδη υπαρχόντων απεδείκνυε εμπράκτως την αγάπη του προς την φύσιν.
Κατά το έτος 1906, ενώ ακόμη ήταν στην Ριζάρειο, στέλνει ως δωρεά στον Δήμο της Αιγίνης πέντε χιλιάδες μωρεόδεντρα για την μωρεοφυτεία της νήσου, όπως γίνεται φανερόν από το υπ' αριθμ. 294/12.3.1906 έγγραφον του Δημάρχου στο οποίο εκφράζονται οι ευχαριστίες και η ευγνωμοσύνη αυτού και ομολογούνται οι πολλές ευεργεσίες του Αγίου προς την νήσον της Αιγίνης. Κατ' εξοχήν φίλος του πρασίνου επιθυμούσε να πληρωθούν όλες οι γωνιές της νήσου με φυτείες δένδρων χρησίμων.
Αλλά και κατόπιν, στο Μοναστήρι της Αγίας Τριάδος, στον Ιερό Παρθενώνα του, στην Αίγινα ησχολείτο και «εις χειρωνακτικάς εργασίας και μάλιστα βαρείας μορφής, καλλιεργών κήπους και αγρούς, ποτίζων αυτούς δι' ύδατος, μεταφερομένου υπ' Αυτού εκ μακρινής αποστάσεως, ανοίγων αύλακας και οχετούς...», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Κατά προφορική μαρτυρία της μακαριστής Γερόντισσας της Ιεράς Μονής Αγίου Μηνά Νεκταρίας, ανήμερα το Πάσχα έστελνε ο Άγιος μία Μοναχή μαζί με τα παιδιά, που εφιλοξενούντο στο Μοναστήρι του, να ψάλλουν στο βουνό το «Χριστός Ανέστη», για να το ακούση όλη η φύσις...
Αν και δεν συνέγραψε ειδική μελέτη για το περιβάλλον μας αφήνει, κυριολεκτικά, έκθαμβους η φωτισμένη και σωστή βιοτή του απέναντι στο συγκεκριμένο θέμα. Ο Άγιος σε όλη του τη ζωή στάθηκε με σεβασμό μπροστά στο δημιούργημα του Θεού, την κτίσιν. Δεχόταν τα αγαθά της φύσεως ως δώρα του Θεού και τα χρησιμοποιούσε «μετά φόβου Θεού», αδελφικής αγάπης και ευχαριστίας. Φυσική συνέπεια του πνεύματος αυτού ήταν η δοξολογική, σωστή χρήσις της κτίσεως. Η οσιακή μορφή του εχαρακτηρίζετο από απόλυτον συμμετρίαν. Η ζωή του, άκρως ασκητική σ' όλες τις εκδηλώσεις της, περιοριζόταν στις απολύτως απαραίτητες ανάγκες. Η τροφή του λιτότατη. Η ενδυμασία του πτωχική και ευτελής, η σπατάλη και η πολυτέλεια άγνωστα σ' αυτόν. Πως, λοιπόν, ήταν δυνατόν ο χαριτωμένος αυτός άνθρωπος να διανοηθή να προξενήση το παραμικρό κακό στο ωραίο δημιούργημα του Θεού και πως ήταν δυνατόν να κάνη εγωιστικήν χρήσιν του κόσμου;
Τα περιστατικά της ζωής του που δείχνουν αυτήν την ευλογημένην στάσιν του είναι πάρα πολλά. Είναι γνωστή σε όλους η μεγάλη αγάπη που είχε για τα δέντρα και τα λουλούδια. Στην Ριζάρειο Σχολή, κατά την διάρκεια που την διηύθυνε, υπήρξε εισηγητής του μαθήματος της Γεωπονικής, καθώς μαρτυρείται στο βιβλίο Πρακτικών του Συμβουλίου της Σχολής, έτσι ώστε οι ιεροσπουδαστές, οι προερχόμενοι από την ύπαιθρο, να εκπαιδεύωνται καταλλήλως αποβαίνοντες χρήσιμοι στις πρακτικές εργασίες της ιδιαιτέρας πατρίδος τους. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των μαθητών της Σχολής της εποχής εκείνης, ο Άγιος Νεκτάριος περιποιείτο προσωπικώς τον κήπον της Σχολής. Λέγεται ότι κάθε πρωί, πριν την Ακολουθία του Όρθρου, ο Άγιος έσκαβε τον κήπο και εμπλουτίζοντάς τον με νέα λουλούδια και δέντρα και παρακολουθώντας την αύξησιν των ήδη υπαρχόντων απεδείκνυε εμπράκτως την αγάπη του προς την φύσιν.
Κατά το έτος 1906, ενώ ακόμη ήταν στην Ριζάρειο, στέλνει ως δωρεά στον Δήμο της Αιγίνης πέντε χιλιάδες μωρεόδεντρα για την μωρεοφυτεία της νήσου, όπως γίνεται φανερόν από το υπ' αριθμ. 294/12.3.1906 έγγραφον του Δημάρχου στο οποίο εκφράζονται οι ευχαριστίες και η ευγνωμοσύνη αυτού και ομολογούνται οι πολλές ευεργεσίες του Αγίου προς την νήσον της Αιγίνης. Κατ' εξοχήν φίλος του πρασίνου επιθυμούσε να πληρωθούν όλες οι γωνιές της νήσου με φυτείες δένδρων χρησίμων.
Αλλά και κατόπιν, στο Μοναστήρι της Αγίας Τριάδος, στον Ιερό Παρθενώνα του, στην Αίγινα ησχολείτο και «εις χειρωνακτικάς εργασίας και μάλιστα βαρείας μορφής, καλλιεργών κήπους και αγρούς, ποτίζων αυτούς δι' ύδατος, μεταφερομένου υπ' Αυτού εκ μακρινής αποστάσεως, ανοίγων αύλακας και οχετούς...», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Κατά προφορική μαρτυρία της μακαριστής Γερόντισσας της Ιεράς Μονής Αγίου Μηνά Νεκταρίας, ανήμερα το Πάσχα έστελνε ο Άγιος μία Μοναχή μαζί με τα παιδιά, που εφιλοξενούντο στο Μοναστήρι του, να ψάλλουν στο βουνό το «Χριστός Ανέστη», για να το ακούση όλη η φύσις...
(Απόσπασμα Ομιλίας Μοναχής της Ιεράς Μονής Αγίου Μηνά Αιγίνης, με θέμα : «Η ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΦΥΣΙΝ ).
Τετάρτη 14 Μαΐου 2014
Πάτερ ημών...και Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος!
«Πάτερ ημών ο εν τοις ουρανοίς»
Άνθρωπέ μου, ονομάζεις Πατέρα τον Θεό; Καλά τον ονομάζεις.
Διότι είναι Πατέρας όλων. Αλλά φρόντιζε να πράττεις τα έργα που αρέσουν στον Πατέρα σου. Εάν όμως πράττεις κακά έργα είναι φανερό ότι ονομάζεις πατέρα τον διάβολο. Διότι αυτός είναι που εποπτεύει τα κακά. Γι΄ αυτό φρόντιζε να ξεφεύγεις από αυτόν και να αρέσεις στον αγαθό Πατέρα και δημιουργό σου.
«Αγιασθήτω το όνομά σου».
Τι λοιπόν; δεν είναι Άγιος ο Θεός; Ναι είναι άγιος, αλλά αυτό λες στην προσευχή: Σε μένα να αγιασθεί το όνομά σου, για να δουν οι άνθρωποι τα καλά έργα μου και να δοξάσουν τον Πατέρα και δημιουργό μου.
«Ελθέτω η βασιλεία σου». Τι λοιπόν; δεν είναι ο Θεός βασιλιάς και πρόκειται να έλθει η βασιλεία του; Ναι είναι βασιλιάς όλων, αλλά όπως ακριβώς μια πόλη που περικυκλώθηκε από εχθρούς, ζητά να έλθει ο στρατός του βασιλιά και να την ελευθερώσει, έτσι λοιπόν και εμείς που περικυκλωθήκαμε από τις εχθρικές δυνάμεις και από τις αμαρτίες μας και από τους πονηρούς λογισμούς, ζητάμε να έλθει η βασιλεία του Θεού, να μας ελευθερώσει. Και εξηγώντας με άλλο τρόπο: Επειδή ο προφήτης λέει: «εβασίλεψε ο Θεός στα έθνη» (Ψαλμ. μστ΄ 9) χρησιμοποιώντας τον παρελθόντα χρόνο σαν μέλλοντα, γι΄ αυτό κραυγάζουμε: Ας έλθει η βασιλεία σου, Κύριε, δηλαδή ας έλθουν τα ελέη Σου σε μας.
«Γενηθήτω το θελημά σου ως εν ουρανώ και επί της γης».
Λέει λοιπόν τα εξής: Κύριε, όπως ακριβώς έγινε το θέλημά σου στον ουρανό, και ζουν όλοι οι άγγελοι με ειρήνη, και δεν υπάρχει ανάμεσά τους κάποιος να σπρώχνει και ο άλλος να του ανταποδίδει σπρώξιμο, ούτε κάποιος να χτυπά κι άλλος να δέχεται το χτύπημα, αλλά όλοι βρίσκονται σε απέραντη ειρήνη, έτσι και σε μας τους ανθρώπους που είμαστε στη γη να γίνει το θέλημά σου. Ώστε όλα τα έθνη με ένα στόμα και με μια καρδιά να δοξάσουμε τον δημιουργό και Σωτήρα μας.
«Τον άρτον ημών τον επιούσιον δος ημίν σήμερον».
Ζητούμε να λάβουμε τον επιούσιον άρτο. Άρτος όμως της ψυχής είναι ο λόγος του Θεού, όπως είπε κάποιος από τους Αγίους: Παιδί μου, «άνοιγε το στόμα σου για να πεις λόγο Θεού» (Παροιμ. κδ΄ 76 ή λα΄ 8). Και γι΄ αυτό είναι καλό συχνά να μνημονεύουμε τον Θεό παρά να αναπνέουμε.
«Και άφες ημίν τα οφειλήματα ημών, ως και ημείς αφίεμεν τοις οφειλέταις ημών».
Λέει λοιπόν, το εξής: Και χάρισε τα χρέη μας, δηλαδή, τις αμαρτίες μας και τα φταιξίματά μας, όπως κι εμείς συγχωρούμε όσους από τους αδελφούς μας μας φταίνε κι αμαρτάνουν σ΄ εμάς, και ελεύθερους και δούλους, και όλους όσοι βρίσκονται στην εξουσία μας. Λέγοντας αυτά, άνθρωπέ μου, εάν λοιπόν πράττεις έτσι, κατανόησε ότι είναι φοβερό να πέσουμε ως ένοχοι στα χέρια του ζωντανού Θεού. Και αφού διορθωθείς επέστρεψε προς τον δημιουργό και Κύριο.
«Και μη εισενέγκης ημάς εις πειρασμόν, αλλά ρύσαι ημάς από του πονηρού».
Εάν ζητήσει ο Σατανάς να μας κοσκινίσει όπως το σιτάρι, όπως ακριβώς ζήτησε να κοσκινίσει και τους αποστόλους, και όπως ήταν φυσικό απέτυχε, και όπως και την παλιά εποχή και τον Ιώβ, μη δώσεις σ΄ αυτόν εξουσία εναντίον μας. Αλλά, εάν και πονηρός άνθρωπος θελήσει να μας βάλει σε πειρασμό η να μας αδικήσει, μη μας δώσεις στο θέλημά του αλλά σκέπασέ μας κάτω από την σκέπη των φτερών σου.
«Ότι σου εστίν η βασιλεία και η δύναμις».
Κύριε, επειδή είναι δική σου η βασιλεία, μη μας αφήσεις να φοβηθούμε άλλη βασιλεία, ούτε άλλη κυριαρχία, αν και είμαστε άξιοι της κολάσεως, για τις αμαρτίες μας. Εσύ, τιμώρησέ μας με όποιον τρόπο θέλεις, και μη μας παραδώσεις στα χέρια ανθρώπων. Αλλά ας πέσουμε για τιμωρία στα χέρια σου, διότι όπως είναι η μεγαλοσύνη σου, έτσι είναι και το έλεός σου, Πατέρα παντοκράτορα στους αιώνες. Αμήν.
Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Τρίτη 13 Μαΐου 2014
Υγεία στην ασθένεια!
Η νοσταλγία του απολεσθέντος παραδείσου δημιουργεί δάκρυα πικρά, πόνο δυνατό, πόνο που μπορεί όμως να θεραπεύσει τον αμαρτωλό.
Και τότε να έχουμε το παράδοξο, αντιφατικό και οξύμωρο: Υγεία στην ασθένεια! Με την κατάφαση του πόνου, όχι μαζοχιστικά, όχι παθητικά, όχι μοιρολατρικά, αλλά με βεβαία πίστη, με επίγνωση, με υπομονή, ως θεϊκή δοκιμασία και παιδαγωγία, και όχι ως τιμωρία, που επεξεργάζεται λύτρωση και σωτηρία. Γεννιέται έτσι ένας άλλος πόνος.
Αγαπάς και πονάς, ταπεινώνεσαι και πονάς, υποχωρείς και πονάς. Πονάς όμως διαφορετικά, γλυκά, κερδοφόρα. Το ν' αγαπάς αληθινά σημαίνει να θυσιάζεσαι.
Αποτελεί μία ιδιαίτερα φιλόπονη εργασία, όπως και να ταπεινώνεσαι.
Αγαπώντας ενδυναμώνεσαι και χαίρεσαι. Έχεις μια βαθειά ικανοποίηση.
Μιλώντας για «χαρμολύπη» και «χαροποιό πένθος», κατά τις ωραίες
εκφράσεις των νηπτικών κειμένων της Εκκλησίας μας, δεν παραδοξολογούμε.
Ο
πόνος και η συνειδητή κατάφαση σε αυτόν προσφέρει πολύτιμη γνώση,
μεγάλη εμπειρία. Η εγνωσμένη παραδοχή της παθολογίας μας θα μας δώσει
την υπέροχη και απαραίτητη για την πνευματική ανάβαση αυτογνωσία.
Η
γνήσια πνευματική ζωή είναι μία ηθελημένη απόσπαση από τον ψεύτικο
εφησυχασμό της καλοπέρασης και η είσοδος σε μία καλή αγωνία και ήρεμη
ανησυχία, όπως έλεγε ο μακαριστός Γέροντας Παΐσιος Αγιορείτης, από την
επανάπαυση και τη νωχέλεια σε μία ζωή όλο ωραίες αλλαγές. Μία πορεία
προς συνάντηση του πλησίον, που κι εκείνος αγωνιά, άγχεται,
δυσκολεύεται, προβληματίζεται, βασανίζεται και πονά.
Ο
πόνος λιχνίζει και τελειοποιεί τον άνθρωπο. Ο πόνος από τους άλλους,
διά πικρών λόγων και σκοτεινών έργων, συχνά είναι πιο σκληρός και από
την ασθένεια και από το πένθος.
Πονά
πολύ ο αταπείνωτος άνθρωπος όταν τον υποτιμούν, τον παρεξηγούν, τον
μειώνουν, τον ειρωνεύονται, τον κουτσομπολεύουν, κατακρίνουν και
συκοφαντούν. Οι συνεχώς κρίνοντες και κατακρίνοντες ασύστολα τους
πάντες και τα πάντα, δίχως καμιά περίσκεψη κι αιδώ, καταδικάζοντάς τους
αναπολόγητα, αμαρτάνουν φοβερά και θέτουν μεγάλο βάρος πάνω τους.
Πονούμε τους άλλους, αλλά πονάμε κι εμείς.
μοναχου Μωυσεως Αγιορειτου
Δευτέρα 12 Μαΐου 2014
Φυτά που καθαρίζουν τον αέρα του σπιτιού μας
Ο κόσμος στον οποίο ζούμε είναι γεμάτoς από συνθετικές χημικές ουσίες, οι περισσότερες από τις οποίες είναι τοξικές.
Bρίσκονται παντού, στην τροφή μας και σε όλα τα αντικείμενα που αγγίζουμε.Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η έκρηξη των περιπτώσεων της πολλαπλής χημικής ευαισθησίας (MCS)
έχει σχέση με την μόλυνση.
Αλλά αν νομίζετε ότι η μόλυνση υπάρχει μόνο εξωτερικά στην ατμόσφαιρα , είναι πολύ λάθος.
Η “τεχνολογία των τοξινών ” έχει κατοικοεδρεύσει μέσα στο σπίτι σας, και η κατάσταση είναι ποιό απειλητική από ό, τι μπορείτε να φανταστείτε.
Το ύπουλο της υπόθεσης είναι ότι αυτές οι τοξίνες σας δηλητηριάζουν τις περισσότερες φορές, ακόμα και ενώ κοιμάστε.
Ορχιδέα: απορροφά το διοξείδιο του άνθρακα κατά την διάρκεια της νύκτας και παράγει οξυγόνο
Το 95% αυτών είναι μέσα στα αρώματα, αποσμητικά, κρέμες σώματος, προϊόντα καθαρισμού, χρώματα, νέα χαλιά, καπνό, σαμπουάν, βενζίνη και άλλα προϊόντα πετρελαίου , όπως η ακετόνη, καμφορά, βενζίνη, αλδεϋδες, αιθανόλη, και άλλα.
Άλλοι εσωτερικοί ρύποι θα πρέπει να είναι περισσότερο προφανείς για εσάς:.
Φυτοφάρμακα (όπως αντι-ψειρικά προϊόντα) ή διαλύτες (από χρώματα, βερνίκια, κόλλες, επεξεργασμένα ξύλα, συνθετικά υφάσματα και χαλιά, και απορρυπαντικά).
“Ήπια” συμπτώματα της καθημερινής μας έκθεσης σε αυτές τις χημικές ουσίες είναι κόπωση, αποπροσανατολισμός, μυϊκός πόνος, πόνος στις αρθρώσεις, εκζέματα, εξανθήματα, ζάλη, υπνηλία, ναυτία, διόγκωση του σώματος (πρήξιμο), επιτάχυνση της αναπνοής, συμπτώματα γρίπης, το άσθμα, ταχυπαλμία, υψηλή πίεση, ιγμορίτιδα, άγχος, πνευμονία, πονοκέφαλος, απώλεια μνήμης, μειωμένη ικανότητα εστίασης, αϋπνία, ακανόνιστος καρδιακός ρυθμός, εντερικά προβλήματα και διαταραχές της διάθεσης (κατάθλιψη και εναλλαγές της διάθεσης) (και δεν είναι μόνο αυτά).
Φτέρη
Φτέρη απορροφά τους ρύπους και τις τοξικές ουσίες του αέρα και διατηρεί την σωστή υγρασία.
Περίπου το 37% των Αμερικανών είναι αλλεργικοί σε συνθετικές χημικές οσμές, αέρια εξαερισμού, καπνό, πρόσφατα επεκτάθηκε και σε χρώματα, νέα χαλιά και αρώματα.
Σε μακροπρόθεσμη βάση, η έκθεση αυτή μεταφράζεται σε καρκίνους.
Το πώς και πόσο επηρεαζόμαστε από αυτή εξαρτάται από τα γονίδια μας, την ηλικία, το φύλο, τη διατροφή, την υγεία και την διάθεση (η οποία επηρεάζει το ανοσοποιητικό μας σύστημα), το αν παίρνουμε φάρμακα, το ιατρικό ιστορικό και τον τρόπο ζωής (ποτό, κάπνισμα, κατανάλωση ναρκωτικών).
Τα σύγχρονα σπίτια και κτίρια, σχεδιασμένα για την ενεργειακή απόδοση, ι συχνά σφραγίζονται σφιχτά ώστε να παρεμποδίσουν την απώλεια ενέργειας από τα συστήματα θέρμανσης και κλιματισμού.
Ο αεριζόμενος αέρας στο εσωτερικό των κτιρίων ανακυκλώνει όλα τα είδη των διαλυτών, συμπεριλαμβανομένης της φορμαλδεΰδης (ένα εξαιρετικά τοξικό χημικό).
Τα συνθετικά δομικά υλικά που χρησιμοποιούνται στις σύγχρονες κατασκευές έχουν βρεθεί ότι απελευθερώνουν μεγάλες ποσότητες από ρύπους που παραμένουν παγιδευμένοι μέσα στα μη αεριζόμενα κτίρια.
Τα χαλιά επιδεινώνουν την κατάσταση καθώς απορροφούν πολλούς διαλύτες οι οποίοι στη συνέχεια απελευθερώνονται βαθμιαία επί μακρά χρονικά διαστήματα.
Όλη αυτή είναι η αιτία του “συνδρόμου των άρρωστων κτιρίων”.
Η κακή ποιότητα του εσωτερικού αέρα κοστίζει μόνο στις ΗΠΑ δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως σε απώλεια της παραγωγικότητας και της ιατρικής περίθαλψης.
Καλαθέα
Η Καλαθέα φιλτράρει τον αέρα.
Στην Αυστραλία, περίπου το 75% των κτιρίων που επηρεάζονται από το “σύνδρομο των άρρωστων κτιρίων” και το 9% του εργατικού δυναμικού απουσιάζει τουλάχιστον μία ημέρα από την εργασία κάθε δεκαπενθήμερο λόγω ασθενείας που συνδέονται με αυτό.
Καλός βραδινός ύπνος σε καλά αεριζόμενο χώρο, υγιεινή διατροφή (συμπεριλαμβανομένων των συμπληρωμάτων διατροφής), καθώς και η σωματική άσκηση (ο ιδρώτας εξαλείφει τα δηλητήρια από το σώμα).μας προστατεύουν από την μόλυνση.
Αλλά εδώ έρχεται μια 2-ετή έρευνα της NASA και μας δείχνει μια απρόσμενη, οικονομικά αποδοτική, φιλική προς το περιβάλλον, με χαμηλό κόστος και εντελώς φυσική μέθοδος αποτοξίνωσης για σπίτια μας: τα κοινά φυτά εσωτερικού χώρου.
Η NASA με στόχο να αξιολογήσει τα περιβαλλοντικά θέματα, τόσο στη Γη, οσο και σε οικοτόπους στο διάστημα , και αυτή η νέα μελέτη έχει επικεφαλής τον Δρ Bill Wolverton, πρώην ανώτερος ερευνητής στο John C. Stennis της NASA Space Center, στον κόλπο του St Louis, έδειξε ότι τα φυτά (πιο συγκεκριμένα τα φύλλα) είναι γνωστό ότι λειτουργούν σαν αντλίες αέρα.
Κάκτοι: απορροφούν την ακτινοβολία από οθόνες, ασύρματα τηλέφωνα και καθαρίζουν την ατμόσφαιρα από το διοξείδιο του άνθρακα.
Στο φως της ημέρας, παίρνουν το διοξείδιο του άνθρακα από τον αέρα για να κάνουν την φωτοσύνθεση.
Επιπλέον, αναπνέουν όλη την ώρα.
Αυτό σημαίνει ότι λαμβάνουν οξυγόνο από τον αέρα και απελευθερώνουν διοξειδίου του άνθρακα.
Τα φυτά επίσης ιδρώνουν, κυρίως μέσω των φύλλων τους.
Το νερό και τα αέρια κυκλοφορούν μέσα και έξω από μικρούς πόρους που ονομάζονται στόμια.
Το αν είναι κλειστά η ανοιχτά τα στόμια αυτό δείχνει το κατά πόσο είναι ενεργά τα φυτά είναι σε μια δεδομένη στιγμή.
Επειδή τα φυτά ιδρώνουν, κρατούν σωστά τα επίπεδα υγρασίας στο δωμάτιο.
Μεταξύ των ζώων, τα μύδια και τα στρείδια λειτουργούν ως αντλίες νερού που λαμβάνουν τα μικρά σωματίδια των τροφίμων και το οξυγόνο από το νερό και απελευθερώνουν το διοξείδιο του άνθρακα και απόβλητα.
Αλλά επίσης είναι γνωστό ότι συσσωρεύουν μολυσματικές τοξίνες από το νερό (όπως βαρέα μέταλλα και υδρογονάνθρακες), με πολλά επεισόδια σοβαρής δηλητηρίασης των ατόμων που έτρωγαν τέτοια θαλασσινά.
Λοιπόν, αυτό που η NASA έχει βρει είναι ότι ορισμένα φυτά μπορούν να λειτουργήσουν σαν πραγματικά “στρείδια του αέρα” στο σπίτι σας, για τη συσσώρευση των τοξινών που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία σας και τελικά τη ζωή σας.
19 είδη και ποικιλίες καλλωπιστικών φυτών έχουν ελεγχθεί για την αποτελεσματικότητά τους στην απομάκρυνση των κύριων τοξίνων που συνδέονται με την εσωτερική μόλυνση του αέρα.
Σεφλέρα
Σεφλέρα καθαρίζει την ατμόσφαιρα
Από αυτά τα 17 είναι συνηθισμένα μόνιμα φυτά εσωτερικού χώρου, και τα 2 είδη που χρησιμοποιούνται σε εσωτερικούς χώρους ως εποχιακά διακοσμητικά.
Τα φυτά εσωτερικού χώρου είναι τροπικά ή υποτροπικά ειδη που αναπτύσσονται κάτω από πυκνά τροπικά στέγαστρα, έτσι επιβιώνουν σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, και είναι πιο αποτελεσματικά στην απορρόφηση των αερίων, συμπεριλαμβανομένων των τοξικών.
Τα φυτά δεν απορροφούν ρύπους μόνο από τα φύλλα , αλλά και μέσω των ριζών και των ριζών που σχετίζονται με τα βακτήρια τους.
Μερικά φυτά εσωτερικού χώρου αποδείχθηκαν τόσο αποτελεσματικά στην απορρόφηση των τοξινών του αέρα, ώστε έχουν σκεφτεί ότι θα μπορούσαν να ξεκινήσουν να τα ενσωματώνουν στο διάστημα σε βιολογικά συστήματα υποστήριξης της ζωής στα μελλοντικά διαστημόπλοια, στους διαστημικούς σταθμούς.
«Η μελέτη έδειξε ότι τα κοινά φυτά εσωτερικού χώρου μπορούν να απομακρύνουν ορισμένους ρύπους από το εσωτερικό περιβάλλον.
Θεωρούμε ότι τα αποτελέσματα της. μας παρέχουν ένα ακόμη ισχυρότερο επιχείρημα ότι τα κοινά φυτά διακοσμητικού εσωτερικού χώρου μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικά.
Κάθε είδος φυτού δοκιμάστηκε σε σφραγισμένους θαλάμους πλεξιγκλάς, στα οποία έγινε ένεση χημικών ουσιών.
Οι δοκιμασμένες χημικές ουσίες που περιλήφθησαν είναι:
Το βενζόλιο είναι ο πιο κοινός διαλύτης σε πολλά είδη, όπως βενζίνη, μελάνια, έλαια, χρώματα, πλαστικά, και καουτσούκ, αλλά εισέρχεται επίσης μέσα στην σύνθεση των εκρηκτικών, απορρυπαντικών,, φαρμακευτικών προϊόντων, αφρούς και βαφές.
Είναι ερεθιστικό για το δέρμα και τα μάτια (επαναλαμβανόμενη επαφή προκαλεί ξήρανση, φλεγμονή, φλύκταινες και δερματίτιδα), εμβρυοτοξικό και παράγοντας που προκαλεί καρκίνο.
Έχει συνδεθεί με την ανθρώπινη λευχαιμία.
Οι ατμοί βενζολίου μπορούν να προκαλέσουν ζάλη, αδυναμία, ευφορία, κεφαλαλγία, ναυτία, θολή όραση, αναπνευστικές ασθένειες, ρίγη, καρδιακή αρρυθμία, βλάβη στο ήπαρ και νεφρική ανεπάρκεια, παράλυση και απώλεια των αισθήσεων.
Οι δοκιμές σε ζώα οδήγησαν σε σχηματισμό καταρράκτη και ασθένειες του αίματος και της λέμφου.
Η χρόνια έκθεση προκαλεί πονοκεφάλους, απώλεια της όρεξης, υπνηλία, νευρικότητα, ψυχολογικά προβλήματα και ασθένειες του αίματος (όπως η αναιμία) και ασθένειες των οστών.
Οι πρωταθλητές των φυτών στην απομάκρυνση του βενζολίου φαίνεται να είναι: ο κισσός, οι ζέρμπερες, οι μαργαρίτες, χρυσάνθεμα, ο κρίνος, το μπαμπού , και η σανσιβέρια (Sansevieria trifasciata).
Ανάλογα από την πηγή του βενζολίου το κάθε φυτό εξιδικεύεται.
Κινέζικα αειθαλή και τα χρυσάνθεμα (Chinese Evergreens and pot mums)
Σημαντικά είναι τα Κινέζικα αειθαλή και τα χρυσάνθεμα (Chinese Evergreens and pot mums), είναι για το βενζόλιο που προέρχεται από τα απορρυπαντικά
Δράκαινα (Dracaena) ενώ η Δράκαινα (Dracaena) για το βενζόλιο που προέρχεται από το μελάνι, τις βαφές, τον καπνό και το καουτσούκ, την φορμαλδεΰδη από τα χαλιά και τα έπιπλα και το τριχλωροαιθυλένιο (TCE) που προέρχεται από τις κόλλες, μελάνι, βαφές, βερνίκια, και χρώματα,
Ο κισσός απορροφά και φιλτράρει εύκολα τις τοξίνες και το βενζόλιο που προέρχονται από προϊόντα πετρελαίου, όπως επίσης την φορμαλδεΰδη από τα καθαριστικά
Ζέρμπερα μαργαρίτα (gerbera daisy) η Ζέρμπερα μαργαρίτα (gerbera daisy ) το βενζόλιο που προέρχεται από τα πλαστικά και το τριχλωροαιθυλένιο TCE από τις κόλλες
Η φορμαλδεΰδη είναι ακόμα πιο κοινή από το βενζόλιο, και περισσότερο τοξική.
Είναι άφθονη σε αφρούς ουρίας-φορμαλδεΰδης, νοβοπάν ή πεπιεσμένων προϊόντων ξύλου από το οποίο σήμερα κατασκευάζεται το μεγαλύτερο μέρος των επίπλων γραφείου.
Φαίνεται ότι υπάρχει στο επεξεργασμένο χαρτί με ρητίνες UF (Ουρίας Φορμαλδευδης), ακόμη και στις σακούλες των παντοπωλείων, στο κερωμένο χαρτί, χαρτομάντιλα και χαρτοπετσέτες.Τα πιο κοινά καθαριστικά οικιακής χρήσης έχουν φορμαλδεΰδη.
Οι ρητίνες UF χρησιμοποιούνται ως ενισχυτικά ελάσματα, αντιρυτιδικές κρέμες, καθαριστικά νερού, επιβραδυντές φωτιάς και συγκολλητικά σε επενδύσεις δαπέδων, τάπητες και σε ρούχα καθαριστηρίου, ενώ η απλή φορμαλδεΰδη αφθονεί στο φυσικό αέριο, στην κηροζίνη, και στον καπνό του τσιγάρου.Η χημική αυτή ουσία είναι ένα ερεθιστική του βλεννογόνοι των οφθαλμών, της μύτης και του λαιμού, και προκαλεί δερματίτιδα και πονοκεφάλους.
Η φορμαλδεΰδη είναι μια κοινή αιτία του άσθματος και έχει συνδεθεί με τον καρκίνο του λάρυγγα.
Τα καλύτερα φυτά για την απομάκρυνση της φορμαλδεΰδης αποδείχθηκε ότι είναι
Μπαμπού ή χαμαιδωρέα το μπαμπού ή χαμαιδωρέα καθαρίζει την φορμαλδεύδη από τα χαλιά, και το το τριχλωροαιθυλένιο TCE από τις κόλλες
Σανσιβέρια (Sansevieria trifasciata) η σανσιβέρια (Sansevieria trifasciata) καθαρίζει την φορμαλδεΰδη από τα χαρτιά.
Σπαθίφυλλο, κρίνος (peace lily) το σπαθίφυλλο, κρίνος (peace lily) εκτός από το να καθαρίζει το TCE από τα προϊόντα καθαρισμού, , καθαρίζει την φορμαλδεΰδη από τα χαλιά και τα έπιπλα,
Πόθος, (aureus epipremnum) marginata ο Πόθος, (aureus epipremnum),το φιλόδενδρο και η Δράκαινα warneckei και η marginata, καθαρίζουν την φορμαλδεΰδη από τα χαλιά και τα έπιπλα, Φίκος την φορμαλδεΰδη από τους αφρούς της UF, ο κισσός την φορμαλδεΰδη από καθαριστικά και χλωρόφυτο.Το χλωρόφυτο καθαρίζει την φορμαλδεΰδη από κόντρα το πλακέ και τις μοριοσανίδες.
Το τριχλωροαιθυλένιο (TCE), χρησιμοποιείται ευρέως στην απολίπανση μετάλλων, στο στεγνό καθάρισμα και στις βιομηχανίες, μελάνια εκτύπωσης, χρώματα, βερνίκια, βερνίκια, κόλλες.
Το TCE είναι ισχυρά καρκινογόνο, ιδίως για τον καρκίνο του ήπατος .Τα καλύτερα φυτά που αφαιρούν το TCE ήταν.
Ο κρίνος (peace lily ) καθαρίζει το TCE από τα προϊόντα καθαρισμού, η Δράκαινα (Dracaena )αφαιρεί το TCE από τις κόλλες, μελάνι, βαφές, βερνίκια, και χρώματα ,η ζέρμπερα μαργαρίτα (gerbera daisy ) και το μπαμπού χαμαιδωρέα (bamboo palm) το TCE από τις κόλλες.
Ντιεφενμπάχια
Ντιεφενμπάχια ικανό στην εξάλλειψη των ρύπων της ατμόσφαιρας
ΣυγκόνιοΣυγκόνιο φιλτράρει τον αέρα.
Πηγή
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)